• Inici
  • Presentació
  • Estructura organitzativa
  • Estudis
  • Calendari
  • Normativa
  • Recerca
  • Qualitat
  • 22.06.2016

    Ahir va tenir lloc a la Sala Segimon Serrallonga la presentació del llibre Un moment fundacional. Visions des del reformisme modern, del conseller de Cultura Santi Vila. En l'acte, presidit pel rector Jordi Montaña, hi van intervenir Salvador Cardús, prologuista del llibre, que va fer un retrat de l'autor com a polític que va per lliure i que diu el que pensa a cada moment sense tenir en compte que "pensar fora dels marcs ideològics té càstig". "Es tracta d'un home indòcil amb els propis, que expressa idees pròpies en moments poc oportuns".

    Per la seva banda Santi Vila va explicar la gènesi del llibre, escrit durant l'estada en funcions del Govern de Catalunya. El llibre s'inspira en el moment del naixement del catalanisme i vol explicar les raons per a l'optimisme i per mirar "el moment actual com una oportunitat per construir una societat millor". Bona part llibre "dóna resposta a una pregunta insolent, en què explico, amb un esforç de contenció, per què una persona com jo, que desconfia dels idealismes, s'ha compromès amb el procés que es viu a Catalunya. Són pàgines pensades i radicals i aquest és un llibre irreverent, heterodox i afectat de bon humor", afirmà. "Quan em diuen 'moderat' no m'ho prenc com una crítica, sinó com un elogi, per a mi és una actitud, no pas una adscripció ideològica".

    Prèviament Cardús havia explicat les tres grans parts en què s'estructura el llibre: "La primera part, més de dagnosi de la situació que vivim, analitza els problemes amb què ens trobem com a país i constata que no són problemes nostres únicament, sinó que, ben mirat, són problemes globals."

    "A la segona part reflexiona sobre l'experiència com a conseller de Territori i Sostenibilitat, que el porta a una reflexió intel·lectual i crítica que li permet explicar com els anys de conseller l'han radicalitzat, en el sentit de fer-lo sentir vinculat amb les aspiracions de la gent.

    "La tercera part del llibre explica les raons per a l'optimisme per encarar-nos a les asfíxies actuals. Són una injecció d'autoestima extraordinària. Es tracta d'un conseller de Territori que es mirava el territori amb mirada culturalitzadora. I ara que és conseller de Cultura, pot comptar amb la visió territorial àmplia."

    Entre els assistents hi havia Quim Torrent, director general de Creació i Empreses Culturals, la directora del Serveis Territorials de Cultura a la Catalunya Central, Àngels Blasco, o el president del Consell Comarcal, Joan Roca.

     

    El conseller Santi Vila visita Eumo Editorial

    Aprofitant la visita que el conseller de Cultura, Santi Vila, va fer a Eumo Editorial, l’editora Montse Ayats va traslladar-li les peticions del sector en relació amb la campanya de foment de la lectura que la conselleria vol dur a terme.

    Ayats va reivindicar la importància de crear una biblioteca personal des de les primeres edats i el paper que hi han de fer els diversos agents, des de la família fins a la llibreria, perquè acompanyin els lectors en aquest procés. Cal donar llibertat als infants perquè expressin els gustos i preferències en les seves lectures (en formats, gèneres, etc.) i cal que el sector i l’administració sàpiguen respondre a aquesta demanda.
     

  • 20.06.2016

    La família Álvarez, l’Ajuntament de Roda de Ter i la UVic acaben de convocar les bases per a la quarta edició del Premi Sebastià Àlvarez al millor treball de Final de Grau de temàtica educativa de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic.
    L’objectiu del premi és mantenir la memòria i el llegat del mestre Sebastià Àlvarez (1797-1969), molt apreciat i valorat a Roda de Ter, i també com a homenatge permanent a la tasca dels mestres.
    Hi poden participar els estudiants que hagin finalitzat el Grau de Mestre i de Psicologia (itinerari de Psicologia educativa) a la Facultat d’Educació, Traducció i ciències Humanes, que hagin obtingut una qualificació d’excel·lent en el seu Treball de Final de Grau. Hi ha temps fins a l’1 de juliol per presentar els treballs a l’Ajuntament de Roda de Ter o a la secretaria de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes.
    El veredicte i el lliurament del premi es farà públic el dia 13 de novembre, en el marc de l’acte de lliurament de premis de Roda de Ter, que tindrà lloc al Teatre Eliseu.

    Consulta les bases.

  • 17.06.2016

    Una matinal sobre el fenomen de la gamificació i el seu impacte sobre la salut i l’educació ha tancat aquest divendres la sisena edició de la International Workshop on Higher Education (IWHE) de la UVic-UCC, la primera que ha tractat, únicament, aspectes de recerca. Durant tota la setmana s’han fet més de 40 activitats amb un centenar de ponents, la majoria internacionals, al campus Vic.

    En la jornada "Games for everything", el doctor Luis Luque i la infermera Anna Sort han repassat les aplicacions que té la introducció dels mecanismes d’aprenentatge propis del joc al món sanitari. Luque, del Qatar Computing Research Institute, ha parlat de l’augment del número de comunitats digitals de pacients que s’agrupen per compartir dubtes, consells o recomanacions per millorar la seva qualitat de vida i ha assegurat que “les xarxes socials canvien el paradigma de l’atenció mèdica, perquè facilita l’apoderament dels pacients”. Sort, per la seva banda, ha relatat la seva experiència com a infermera i impulsora de la plataforma Play Benefit, que utilitza els videojocs per transmetre coneixements sobre salut als pacients, que “interioritzen amb més facilitat els canvis d’hàbits en la seva vida diària”.

    A la matinal també hi ha intervingut Carolina Islas, investigadora de la University of Eastern Finland. Islas ha remarcat la capacitat pedagògica que tenen els jocs i ha parlat de la seva experiència com a dissenyadora de jocs educatius en l’àmbit de l’ensenyament: “Ajudem els alumnes a interioritzar determinats continguts i els permetem tenir un rol més actiu a les classes”, ha explicat.

    Nous models per fer recerca
    El gruix central de l’International Workshop va arrencar dimarts amb, entre d’altres, la ponència “Responsible Research @ Innovation” (RRI) de Rosina Malagrida, cap de la unitat de Difusió de la Recerca Biomèdica d’IrsiCaixa. Malagrida va reflexionar sobre l’RR&I, el nou paradigma cap on està avançant el món de la investigació científica, que reconsidera la governança de la ciència i el seu rol a la societat per avançar cap a un canvi estructural de la manera de fer recerca.

    L’agroecologia a la Universitat
    Dimecres, l’exemple de l’Agricultural Sustainability Institute de la universitat californiana UC Davis va ser l’eix central de la jornada “Higher education in agroecology and food systems”. El seu director fundador Tomas T. Tomich, va presentar el centre com un “hub d’iniciatives sostenibles i d’educació en agricultura i sistemes alimentaris”, entre els quals compten amb una granja real on es formen els estudiants.

    Un referent en les Cures Pal·liatives
    El mateix dia, l’IWHE va acollir una jornada sobre com millorar les actituds socials i l’acompanyament a persones en procés de final de vida, vinculada al projecte “Vic, ciutat cuidadora” que impulsen la càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC i l’Ajuntament de Vic. L’acte va tenir com a ponent central Allan Kellehear, doctor en Sociologia per la Universitat de New South Wales de Sidney (Australia). Kellehear va mostrar-se convençut que per aconseguir aquest canvi de visió a l’entorn de les cures pal·liatives, “cal treballar de forma transversal i coordinada amb tots els sectors de la societat més enllà dels de salut”, entre d’altres motius perquè “els processos de mort i de dol succeeixen majoritàriament lluny de les institucions mèdiques i poden romandre ocults” i perquè “no són temes mèdics sinó de relacions socials amb una dimensió mèdica”.

    Seure massa és perjudicial per la salut
    Dijous, una de les protagonistes de l’IWHE va ser  Wendy Brown, professora i investigadora del Centre for Research on Exercice, Physical Activity and Health (CRExPAH) de la Universitat de Queensland (Australia). Brown va aportar una extensa visió dels estudis fets les últimes dècades sobre els efectes que té en la salut seure massa o fer-ho de forma prolongada. Segons Brown podem estar segurs que “cal reduir els temps en què estem asseguts però alhora és important ser actiu físicament. Això donarà molts més beneficis a la salut que  el simple fet de reduir els temps de seure o interrompre’ls perquè no siguin tan prolongats”.

    L’IWHE havia arrencat dilluns amb la ponència inaugural a càrrec del científic i emprenedor Nigel Ten Fleming, assessor del Grup Inkemia/IUCT i fundador de l’Athena Diagnostic Harvard Medical School. Fleming va descriure les grans fites assolides per Craig Venter, el biotecnòleg i emprenedor nord-americà reconegut per haver aconseguit la seqüenciació del genoma humà en tan sols tres anys. L’International Workshop l’han organitzat de forma conjunta el vicerectorat de Recerca i Professorat, la Unitat de Divulgació Científica i l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC, i compta amb el patrocini de la Fundació Obra Social “la Caixa” des del seu inici el 2011.
     

  • 17.06.2016

    Wendy Brown, professora i investigadora del Centre for Research on Exercice, Physical Activity and Health (CRExPAH) de la Universitat de Queensland (Austràlia), va impartir ahir la ponència “Sitting too much is bad for your health” que el Grup de Recerca de l’Esport i l’Activitat Física (GREAF) va organitzar coincidint amb l’International Workshop on Higher Education. Brown va aportar una extensa panoràmica sobre els estudis relacionats amb l’activitat física i sobre els efectes que té en la salut seure massa o fer-ho de forma massa prolongada que s’han fet en el transcurs de les últimes dècades.

    Les investigacions realitzades tracten de donar resposta a diferents qüestions, com per exemple si hi ha una relació entre seure en excés i l’increment de pes i quin dels dos factors és causa o efecte de l’altre, o si hi ha una relació entre el seure i el desenvolupament de determinades malalties. Malgrat molts d’aquests estudis són recents i no hi ha una conclusió definitiva a la majoria de plantejaments, segons Brown podem estar segurs que “seure en excés és dolent com també ho és l’absència d’activitat física: cal reduir els temps en què estem asseguts, però alhora és important ser actiu físicament. Això donarà molts més beneficis a la salut que el simple fet de reduir els temps de seure o interrompre’ls perquè no siguin tan prolongats”. Per la ponent, els estudis constaten que seure vuit hores diàries és la frontera que incrementa el risc de mortalitat i de desenvolupar malalties.

    Per Brown, el desenvolupament de programes “Move more, sit less” que afavoreixin la mobilitat i l’activitat entre les persones habitualment sedentàries és clau com a mesura de salut preventiva: accions a les escoles, polítiques actives de transport, millora del disseny urbà, involucrar els professionals de l’atenció primària, els mitjans de comunicació i tota la comunitat són, a parer seu, accions imprescindibles.

  • 14.06.2016

    Creacció i l’escola L’Era de Dalt de Tona han dut a terme el curs 2015-2016 un projecte per despertar vocacions tecnològiques i industrials a Osona. El projecte s’ha desplegat en el marc del Pla Estratègic de la Formació Professional de la comarca, que pretén millorar l’encaix entre el mapa formatiu i les necessitats del teixit productiu del territori. “Osona té un fort potencial industrial i una demanda de talent que costa de cobrir, i això xoca amb la falta de joves amb ganes d’estudiar professions vinculades a l’àmbit tecnològic i industrial”, explica Núria Macià, directora executiva de Creacció.

    En aquest context, el projecte a L'Era de Dalt s’ha proposat explorar possibles vies per despertar talents, vocacions i interessos en el camp tecnològic des de la infància, treballant en el context real d’una escola. El centre d’educació infantil i primària va adoptar la iniciativa com a projecte transversal per aquest curs i va implicar infants, claustre i famílies en la realització d’un gran nombre d’activitats, totes amb la tecnologia com a fil conductor.

    Formació dels mestres i implicació de l’alumnat
    El projecte ha treballat diferents àmbits. Per una banda, s’ha format i assessorat els mestres sobre com impartir continguts tecnològics a l’aula. Les sessions han anat a càrrec de Jordi Martí, director del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC. “És essencial que els nens i nenes s’acostumin a opinar sobre l’impacte de la tecnologia, perquè la trobem a tot arreu i té forts efectes en la nostra vida quotidiana”, diu Martí segons el qual, “si volem que la treballin des de ben petits, hem de donar als mestres uns recursos que sovint ara no tenen”.

    Per altra banda, els alumnes de L’Era de Dalt, organitzats per cursos, han explorat diferents facetes de la tecnologia que ells mateixos han escollit i prioritzat: els aliments, les palanques i les politges, els engranatges, la robòtica, la construcció... En aquest sentit, han realitzat activitats experimentals a l’escola i han fet visites a empreses, vehiculades a través de Creacció. A més, han involucrat els pares convidant-los a entrar a l’escola per conèixer el resultat del seu treball.
    “Creem entorns d’aprenentatge partint de la base que cada alumne és el motor del seu propi desenvolupament: així afloren millor els talents i les motivacions de cadascú”, diu Marc Peñarroya, director de l’escola Era de Dalt de Tona. El treball dut a terme a l’escola al llarg de tot el curs s’ha sintetitzat en un vídeo que mostra les diferents aproximacions d’alumnes i professors a la tecnologia a partir de les inquietuds, motivacions i necessitats de cada col·lectiu així com els resultats pedagògics aconseguits   

    Retrobament entre escola i empresa
    El projecte ha servit per posar en evidència que “l’experiència significativa dels alumnes i el treball per projectes és clau a l’hora de despertar l’interès d’infants i joves en una matèria”, conclou Peñarroya. A més, “l’escola ha perdut la por a la tecnologia i s’ha acostat a noves metodologies d’aprenentatge en l’àmbit tecnològic”.

    Segons Núria Macià, la prova també constata que “l'escola ha de ser un agent clau en el futur a l'hora de despertar vocacions, sigui en l’àmbit que sigui”. “El retrobament i la col·laboració entre escola i empresa poden generar noves sinergies del tot necessàries pel desenvolupament del territori, en aquest cas Osona”, afirma. A més, s’ha pogut veure com “la universitat pot contribuir de forma activa a poder apoderar els mestres a l'hora d'experimentar i innovar a l’escola”.
     

1
|
2
|
3
|
4
|
5

Videos

Galeria de fotos

Tour virtual